22 лютого у місті Києві відбувся семінар керівників закладів позашкільної освіти “Стратегічне планування у закладах позашкільної освіти”, який проводився Українським державним центром позашкільної освіти. У семінарі взяла участь директор Харківського державного будинку художньої та технічної творчості Варава Наталія Марківна.
На семінарі серед представлених матеріалів досвіду роботи у різних країнах світу щодо організації неформальної освіти був презентований зокрема і досвід литовських колег. Отже…
Досвід Литви
В Литві держава розглядає неформальну освіту – як одну з найефективніших інвестицій в найближче і віддалене майбутнє.
Великий акцент в закладах неформальної освіти робиться саме на соціальні навички та розвиток компетенцій.
Особливості:
Послуги неформальної освіти може надавати будь-яка особа, громадська організація чи фірма, яка подала заявку та отримала відповідного сертифікату
- Для сільської місцевості та маленьких міст – це значно розширило можливості дітей отримати позашкільну освіту
- За перший рік ініціативи місцеві органи управління отримали більше 3600 заявок на отримання такого сертифікату (близько 10% заявок було відхиллено)
- Завдяки цій ініціативі було розроблено 332 нові навчальні програми за 46 новими напрямками
Результати ініціативи «Ближче до дітей» (дані на початок 2016 року)
- В експериментальних самоврядуваннях, частка учнів, що беруть участь в програмах НОД, зросла з 19 до 39% від усіх учнів;
- 23% учасників програм НОД – з сільських місцевостей;
- 53% – від 10 до 15 років.
Фінансова свобода установ:
- Принцип «гроші ходять за дитиною», або «Корзина»
- Бюджет частково складається з державних грошей, а частково із зароблених, в том числі, з тих, що прийшли з «Корзини»
- Освітні установи можуть вільно заробляти гроші напряму і самостійно направляти їх на свій розвиток, що, наприклад, дозволяє наймати кваліфікованих ІТ фахівців
Установи неформальної освіти займаються не тільки дітьми, а й освітою для дорослих.